Opgericht : 15-06-1946
te Leeuwarden
Vertrek Indië : 20-02-1947
a/b "Kota
Inten"
Aankomst Indië :
26-03-1947 Batavia
Toegevoegd aan:T.T.C. Zuid-Sumatra
Ingedeeld bij : Y-Brigade
Actiegebied(en): Praboemoelih, Lahat, Pendoppo,
Tebing-Tinggi, Benkoelen
Commandant : Kapt. Kampman 15-06-1946/-11-194, Kapt. K. de Boer -11-194/1948, Kapt.B.
Warner -1948/07-03-1950
Warner -1948/07-03-1950
Gerepatrieerd : 06-02-1950
a/b "Atlantis", 07-03-1950 aankomst Amsterdam
Omgekomen : 3 man
De AAT viel onder de Verpleging en Transportdienst (VTD).
De centrale leiding berustte bij het directoraat van de VTD. De regionale
leiding was in handen van de Territoriaal Verpleging en Transportofficier
(TVTO). De leiding bij de eenheden berustte bij de verpleging en
transportofficier (VTO) van de AAT. 16 AAT, gevormd uit OVW'ers, bestond uit
vijf pelotons t.w. 1 stafpeloton, 1 werkplaatspeloton en 3 transportpelotons.
In het stafpeloton waren o.a. ondergebracht, de fourier, betaalmeester, koks,
motorordonnansen, administratie en het transpportbureau, waar de
transportofficieren alle transporten regelden en de verantwoording hadden van
de BOS Het werkplaatspeloton verzorgde alle reparaties en het onderhoud aan de
voertuigen. De transportpelotons werden voornamelijk ingezet in het
2e lijntransport. Dit hield in, het transport van levensmiddelen, munitie,
brandhout, bouwmaterialen, BOS-producten etc. van de Verbruiks en
Levensmiddelen magazijnen (V.L.M.n.) naar de aanvullingplaatsen en voor het
transport van de troep bij acties en andere verplaatsingen. Dit werk was
beslist niet zonder gevaar. Voortdurend was er de dreiging van sluipschutters
of voor mijnen en 'trekbommen'.
Na aankomst te Batavia
werd 16 AAT gelegerd in het Transitcamp bij Tandjong Priok. Op 3 en 6
april werd 16 AAT overgebracht naar Palembang
op Zuid Sumatra. In Batavia
bleven 120 man achter. Hiervan werden ongeveer 70 man ingedeeld bij 4 AAT
(G-peloton). De overigen werden ingedeeld bij de 7 Dec.Divisie. In Palembang werd 16 AAT,
dat bestond uit het stafpeloton, het werkplaatspeloton en het A-peloton,
gelegerd te Charitas en de kampong Kebon Doekoe. Het in Palembang gelegerde 24 AAT, bestaande uit KL
en KNIL, werd als B-peloton toegevoegd. Het materiaal van het A-peloton bestond
uit enkele oude "Jappenwagens", een waterwagen en een 15cwt. De
werkplaats beschikte over weinig middelen en gereedschappen. Geleidelijk kreeg
16 AAT meer en betere wagens en middelen tot haar beschikking. Op 5 juni
arriveerden de 50 man ex 7 Dec.Divisie te Palembang
en vormden het C-peloton. Op 28 juni werd het C-peloton op voertuigen van de
M.T.D in groepen gedetacheerd bij diverse onderdelen. Op 20 juli werd op de
zuidoever van de Moesi te Bagoes Koening het B-depot AAT opgericht. Te
Palembang werd het A-depot AAT opgericht.
Tijdens de 1e politionele actie, op 21 juli
1947, was 16 AAT ingedeeld bij de aanvalscolonnes naar o.a. Praboemoelih en
Lahat. Na de 1e politionele actie hervatte 16 AAT weer haar normale werk.
Op 22 augustus werd de spoorbrug op het traject van Praboemoelih naar Moeara
Enim vernield, waarna 16 AAT de bevoorrading voor M. Enim verzorgde. Uit het A
en B-depot AAT werden 35 man onttrokken en werd het C-depot opgericht te M.
Enim. Tussen 23 en 25 september arriveerde het G-peloton te Palembang en loste het de voor het grootste
deel bij het B-peloton verblijvende mannen van 24 AAT af. Het A, B en C-depot
werden opgeheven. Het nieuw gevormde B-peloton werd gelegerd te Praboemoelih,
Bagoes Koening en Palembang.
Het A-peloton was geheel gelegerd in Palembang.
Geregeld werden er secties tijdelijk gedetacheerd bij de infanterie zoals o.a.
te Rasowan, Lahat, Sekajoe, Pendoppo en Karang Waroe. Tijdens de
2e politionele actie, op 30 december 1948, trok 16 AAT mee op naar Tebing
Tinggi en Benkoelen. Na de actie was 16 AAT o.a. gedetacheerd te Loeboek
Linggau, Tjoeroep, Kepahiang en Pagaralam. In dit gebied bleef 16 AAT gelegerd
tot aan de repatriëring.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar